2021年12月から2022年1月頃公開予定のMinecraft 1.18(洞窟&崖アップデート 第2弾)に向けた11回目のスナップショット(プレリリースとして3回目)が現地時間の2021年11月17日にリリースされました。
Java Edition 1.18 Pre-release 3はランチャーでは1.18-pre3と表記されています。
このスナップショットでは全角文字の一部が半角文字の大きさでレンダリングされる問題を修正などが含まれ、合計18件のバグ修正が実施されました。
リリース概要
リリース名 | Java_Edition_1.18_Pre-release_3 date |
---|---|
エディション | Java Edition (Java版) |
種類 | スナップショット |
リリース日 | |
親バージョン | |
プロトコルバージョン | |
データバージョン |
変更点
全般
サーバー
server.jarを空のbundleMainClassで実行すると、検証とファイルの抽出のみを実行して終了するようになりました。
サーバー運営を実施されている方は気になるかもしれませんが、運営に支障はありません。
修正
1.18スナップショット以前からのバグ
- MC-109260 – 全角文字の一部が正しくレンダリングされない
- MC-132285 – 空中に浮いた水が生成される場合がある
- MC-185263 – Non full chunks in cache memory “semi-leak”.
- MC-223840 – Lava blocks from “Lava Aquifers” don’t get updated when a cave cuts through underneath them.
- MC-231818 – You can no longer use the up or down arrow to navigate between servers in the multiplayer menu.
- MC-240229 – Rain and snow fall on the same blocks in a certain height range.
1.18スナップショットからのバグ
- MC-236740 – 埋もれた宝を開いたり破壊した際にサーバーにラグが生じる
- MC-236764 – Lighting lags behind world generation.
- MC-239397 – Lava pockets generate in icebergs.
- MC-239610 – Severe world corruption due to 1.18 snapshots failing to deserialize chunks that 1.17 loads fine.
- MC-239682 – Out of memory crash: World generation exhausts Java heap space.
- MC-239950 – Feature placement doesn’t check for biomes, causing unnecessary lag.
- MC-240483 – Foxes that spawn in grove biomes aren’t the snowy variant.
- MC-240589 – Game froze for several minutes and then crashed while flying around and loading chunks.
- MC-241245 – Generated Deepslate overwrites ore veins (mainly Iron ore veins).
- MC-241255 – Gigantic Performance Drop after a couple of minutes.
- MC-241352 – ディレクトリ構成がサーバーとクライアントで一貫性がない
前回のスナップショットからのバグ
- MC-241672 – MOBが燃えた際にパニック状態に移行しない
リンク
余談
今回のサムネイル画像はシード値を「1.18-pre3」で生成した際にすぐ近くにちょっと変わった村が生成されたので採用しました。
チートが許可されている場合は次のコマンドで移動することもできます。
/execute in minecraft:overworld run tp @s 122 64.00 -180 0 0