2021年12月から2022年1月頃公開予定のMinecraft 1.18(洞窟&崖アップデート 第2弾)に向けた9回目のスナップショット(プレリリースとして1回目)が現地時間の2021年11月11日にリリースされました。
Java Edition 1.18 Pre-release 1はランチャーでは1.18-pre1と表記されています。
このスナップショットでは主にワールド生成手法が大きく変更されたことで未対応だったワールドタイプの「アンプリファイド」と「大きなバイオーム」へ対応されました。
リリース概要
リリース名 | Java_Edition_1.18_Pre-release_1 date |
---|---|
エディション | Java Edition (Java版) |
種類 | スナップショット |
リリース日 | |
親バージョン | |
プロトコルバージョン | |
データバージョン |
追加
全般
ワールドタイプ
ワールド作成画面の「ワールドタイプ」選択欄の「アンプリファイド」と「大きなバイオーム」がMinecraft 1.18の地形生成アルゴリズムに対応しました。
ワールドタイプ | 説明 |
---|---|
アンプリファイド | Y=256の最大高度からY=320まで拡大された極端な地形生成がされるワールドタイプ |
大きなバイオーム | 山脈と川に関するバイオーム以外は通常の約4倍の大きさ程度のバイオームが生成されるワールドタイプ |
変更点
ブロック
コンジェット
適合ツールとしてつるはしが設定されました。
ワールド生成
旧バージョンのワールドからのアップグレード
- チャンク生成アルゴリズムの変更によって新しいワールドと古いワールドの部分にワールドの壁が発生していましたが、地表の高さ、バイオーム、洞窟が21w43aよりスムーズにブレンディングされるようになりました。
- 深層岩と岩盤がアップグレードされる際に適切に生成が行われるように調整されました。
- 「Cave carvers」と呼ばれる大きな洞窟がアップグレードの際に適切に生成がされるように調整されました。
全般
ワールドタイプ
「洞窟」と「浮島」のワールドタイプが削除されました。
修正
1.18スナップショット以前からのバグ
- MC-46584 – Clicking and dragging MOUSE3 (mouse wheel) over item slots incorrectly attempts to place full stacks in Survival.
- MC-53444 – You can get outside of the world border by mounting a rideable entity (boat, pig, etc.) outside of it.
- MC-54119 – Can place/take water/lava/lily pads outside world border and inside spawn protection.
- MC-62550 – World border not correctly initialized for the End and Nether.
- MC-96535 – Ambient property of potion effects with
ShowParticles:0b
is not disregarded. - MC-113425 – Player can interact with entities outside the world border.
- MC-117800 – Half bed can be placed outside the world border.
- MC-121997 – Every dimension’s world border is operating independently, and doesn’t appear where it actually is.
- MC-131808 – Forests don’t spawn trees near the positive edges, but overstretch bounds on the negative edges.
- MC-135947 – Conduit takes a long time to break when underwater.
- MC-136523 – Invisible world border in the End dimension.
- MC-147122 – You can set your spawn point outside the world border using a bed or respawn anchor.
- MC-187174 – World border does not take Nether coordinates into account.
- MC-206620 – Cauldron invisible when crawling in it.
- MC-206660 – Stalactites don’t fall properly if there are blocks directly below it.
- MC-215139 – Some water in caves will not start flowing.
- MC-219035 – Fossil structures can’t generate in far east and south blocks of a chunk.
- MC-222388 – Acacia trees under Y=0 often grow with bare branches.
- MC–229013 – Lava lake decorator config is unused.
- MC-229517 – Conversion sounds for strays and drowned is controlled by Friendly Creatures mixer, not Hostile Creatures.
- MC-231666 – Dragon egg can teleport to outside the world border.
1.18スナップショットからのバグ
- MC-236610 – Lava lakes generate without stone around.
- MC-236628 – Lava pools cause sand to fall now instead of putting sandstone beneath it.
- MC-236652 – Weather can be incorrect sometimes within a biome.
- MC-236803 – Extremely low amount of pillager spawns in outpost on jagged peaks, groves, snowy slopes and frozen peaks.
- MC-237040 – Falling blocks still sometimes disappear for a moment when landing.
- MC-237598 – Projectiles glitch around in the air when exiting simulation distance.
- MC-237621 – Missing biome definitions in some peak grid cells cause unintended ocean placement.
- MC-237791 – Villager spawn eggs used on grove, frozen peaks, snowy slopes and jagged peaks don’t spawn snowy plains villagers.
- MC-237954 – The “Sound of Music” and “Feels like home” advancements are internally located in the incorrect tab folder.
- MC-238038 – Newly added advancements’ namespace ID does not match its translation key.
- MC-238972 – Deserts generate with little or no sandstone.
- MC-239714 – Doing
/locate desert_pyramid
on a desert Superflat world freezes the world. - MC-239851 – Upgrading old worlds causes leaves to change to surface builder blocks.
- MC-239852 – Lava pools intersecting strongholds can cause end portal frames to be deleted.
- MC-240021 – Cullface arguments in cauldrons are excessive.
前回のスナップショットからのバグ
- MC-240481 – Deepslate doesn’t generate in the new cave generation under old chunks.
- MC-240482 – There is no bedrock in the Overworld in old chunks.
- MC-240495 – Deepslate does not generate below Y=0 in badlands or wooded badlands biomes.
- MC-240503 – Bedrock doesn’t generate in badlands or wooded badlands.
- MC-240516 – Cave carvers don’t generate below old chunks.
- MC-240531 – Block simulation distance is always 8 chunks regardless of the slider’s value.
- MC-240534 – Clicking a JFR link copies full server-side path to clipboard.
- MC-240631 – Extremely slow End terrain generation.
- MC-240998 – Portals no longer load chunks as non entity processing.