2021年11月30日公開予定のMinecraft 1.18(洞窟&崖アップデート 第2弾)に向けた13回目のスナップショット(プレリリースとして5回目)が現地時間の2021年11月19日にリリースされました。
Java Edition 1.18 Pre-release 5はランチャーでは1.18-pre5と表記されています。
このスナップショットはテクスチャ関連のバグ修正を含む55件のバグ修正が行われました。
リリース概要
リリース名 | Java_Edition_1.18_Pre-release_5 date |
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エディション | Java Edition (Java版) |
種類 | スナップショット |
リリース日 | |
親バージョン | |
プロトコルバージョン | |
データバージョン |
変更点
ブロック
金床
GUIのハンマー部分のテクスチャが変更されました。
ニンジン
3ステージ目のテクスチャが変更されました。
カカオ豆
ココアポッドのテクスチャが変更されました。
製図台
テクスチャが変更されました。
マツのドア
ドアのモデルが変更されました。
オークのドアと鉄のドア
テクスチャが変更されました。
赤色の色付きガラスと青色の色付きガラス
テクスチャが変更されました。
ガラス板
上部のテクスチャが変更されました。
土の道
テクスチャが変更されました。
書見台
土台のテクスチャが変更されました。
真紅の幹と歪んだ幹
上部のテクスチャが変更されました。
アイテム
ビートルートの種
テクスチャが変更されました。
スイカの種
テクスチャが変更されました。
MOB
オウム
テクスチャが変更され翼が反転しなくなりました。
ウーパールーパー
野生のウーパールーパーのテクスチャが変更されました。
イリュージョナー
テクスチャの変更と不要なピクセルが削除されました。
エンティティ
アーマースタンド
滑らかな石の質感が変更されました。
ワールド生成
旧世界からのアップグレード
チャンクの高さ0に岩盤がある場合、そのチャンクの高さ0の非空気ブロックの下で新しい世界の生成がされるようになりました。
修正
1.18スナップショット以前からのバグ
- MC-138118 – Parrot wing texture is reversed on the bottom.
- MC-148422 – Stripped dark oak log side texture is too bright.
- MC-150567 – Dark oak log top texture bark ring not updated.
- MC-162038 – Pillagers have no hood texture.
- MC-162803 – Lily Pad mirrors texture when placed.
- MC-170557 – Spruce door top/bottom has the incorrect texture.
- MC-176309 – Illusioner has a few misplaced pixels left in their texture.
- MC-176824 – Red glass and outline of blue glass are slightly more opaque.
- MC-176833 – Anvil GUI hammer uses an outdated iron pallet.
- MC-177664 – Sound system warning messages are spamming the system log.
- MC-180398 – Too many sounds causes client to stall, limit can be easily reached with rabbits.
- MC-194822 – Glass pane top texture has not changed with the Texture Update.
- MC-194950 – Cactus in potted cactus is vertically squished.
- MC-198007 – Villages replace ice with path blocks instead of wood.
- MC-199662 – Extra pixels in cocoa pod textures as of Texture Update.
- MC-200046 – Cartography table planks texture is incorrect/slightly outdated.
- MC-200137 – Lectern base plate texture still uses the old planks texture.
- MC-200956 – Beetroot seeds texture is not vertically centered.
- MC-200957 – Melon seeds texture is not vertically centered.
- MC-202910 – Inconsistent highlight color on armor.
- MC-204901 – Side texture for dirt paths hasn’t been updated with the texture update.
- MC-221172 – Warped and Crimson Stems use different top texture from Bedrock Edition.
- MC-222154 – Cave vines can generate hanging on pointed dripstone.
- MC-222763 – Armor stands use the old smooth stone slab texture.
- MC-225553 – Oak and iron doors have a line in their textures.
- MC-226711 – Carrot crop texture has an incorrect pixel.
- MC-227258 – Flowering Azalea Leaves are in both
#minecraft:mineable/hoe
and#minecraft:mineable/axe
tags, while regular Azalea Leaves (and all other leaves) are only in#minecraft:mineable/hoe
. - MC-228900 – Cave vines can generate floating (Recurrence of MC-218817).
- MC-229977 – Breaking blocks with pistons on the east/west direction causes significant lag.
- MC-231272 – Cave vines can sometimes generate hanging on cobwebs.
- MC-231818 – You can no longer use the up or down arrow to navigate between servers in the multiplayer menu.
- MC-233883 – The hide and show messages buttons in the social interactions menu display their hover text regardless of the position of the cursor.
- MC-234039 – The back of wild axolotls are off-centered.
- MC-235567 – Clusters of dripstone (stalagmites) tend to generate abnormally frequent with thickness “tip” on tall caves.
- MC-241747 – Inconsistent Colors in grindstone GUI.
1.18スナップショットからのバグ
- MC-236723 – The Floating Islands preset does not seem to be generating correctly.
- MC-237500 – Azalea trees can generate on top of huge mushrooms, trees & bamboo.
- MC-238360 – Rooted dirt cannot replace terracotta.
- MC-238529 – Azalea trees can fail to generate.
- MC-238892 – Rooted dirt doesn’t replace red sand.
- MC-239128 – Sweet berry bushes generate extremely rare in comparison with 1.17.1.
- MC-239237 – Azalea trees can be generated on icebergs.
- MC-239489 – Melons generate rarely in jungle biomes.
- MC-239847 – Chunk blending occasionally produces sharp chunk border edges.
- MC-241256 – Some feature configs still expect a configured feature instead of a placed feature.
- MC-241278 – Azalea trees are no longer generating.
- MC-241539 – Stone generates in the side of hoodoos.
- MC-241566 – Mossy cobblestone boulders generate in a grid pattern in old-growth spruce taigas.
- MC-241588 – Cave vines can sometimes generate hanging on water.
- MC-241672 – Mobs don’t panic when burning if standing on blocks placed above water.
- MC-241728 – Converting world to 1.18 pre-release 2 generates new caves in too many places.
- MC-241784 – Some sliders in options menu do not work properly.
- MC-241933 – Spore blossoms, cave vines, and pointed dripstones generate indented into the cave surface.
前回のスナップショットからのバグ
- MC-241800 – Cannot change numbers for gamerules on world creation.
- MC-241847 – Floating stone platform doesn’t generate in void superflat world preset.
リンク
余談
今回のサムネイル画像はシード値を「1.18-pre5」で生成した際にすぐ近くにシラカバの原生林(Old Growth Birch Forest)が生成されたので採用しました。
チートが許可されている場合は次のコマンドで移動することもできます。
/execute in minecraft:overworld run tp @s 64 64 140 0 0