2021年11月30日公開予定のMinecraft 1.18(洞窟&崖アップデート 第2弾)に向けた4回目のスナップショットが現地時間の2021年10月7日にリリースされました。
このスナップショットではバイオームの吸収統合され名称変更されたほか、MOBのスポーンに関して微調整が行われました。
特にウーパールーパーのスポーン位置が限定的になりました。
リリース概要
リリース名 | Java_Edition_21w40a date |
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エディション | Java Edition (Java版) |
種類 | スナップショット |
リリース日 | |
親バージョン | |
プロトコルバージョン | |
データバージョン |
変更
バイオーム
使用されていない高さ変動を伴って設定されていたバイオーム25件が既存のバイオームに吸収されました。
また次のバイオームは名称変更されました。
旧名称 | 新名称 |
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Extreme Hills | Windswept Hills |
Giant Spruce Taiga | Old Growth Spruce Taiga |
Giant Tree Taiga | Old Growth Pine Taiga |
Gravelly Hills | Windswept Gravelly Hills |
Jungle Edge | Sparse Jungle |
Lofty Peaks | Jagged Peaks |
Shattered Savanna | Windswept Savanna |
Snowcapped Peaks | Frozen Peaks |
Snowy Tundra | Snowy Plains |
Stone Shore | Stony Shore |
Tall Birch Forest | Old Growth Birch Forest |
Wooded Badlands Plateau | Wooded Badlands |
Wooded Mountains | Windswept Forest |
バイオームに関して次の変更もありました。
- 洞窟関連のバイオーム以外は標高の変化がなくなりました。(例: サバンナバイオーム)
- バイオームの相対的なサイズを調整し、Minecraft 1.17時代に近づいた
- ほとんどのバイオームの大きさが平均的に大きくなった
バイオームに関してはTwitterなどのSNSで全体的に小さくなったため探検の面白みが減ってしまったというようなフィードバックがありました。
銅鉱石
銅鉱石を採掘した際のドロップ量を2~3個から2~5個に変更されました。
石切台
銅ブロックから切込み入りの銅を石切台で得る際、21w39aまでは1個得られていましたが4個に変更されました。
ウーパールーパー
繁茂した洞窟にある粘土ブロックの上にある水でのみスポーンするようになりました。
次のような粘土の池にスポーンする可能性があります。
タラ、サケ、フグ、熱帯魚、イカ、イルカ
Y=50からY=64の間でのみスポーンするようになりました。
ヒカリイカ
Y=30以下でのみスポーンするようになりました。
ヤギ
Stony Peaksバイオームではスポーンしなくなりました。
ゾンビ
21w39aではゾンビの代わりにドラウンドとしてスポーンするようになりましたが、ゾンビもスポーンするようになりました。
鉱石分布
- 銅鉱石がY=-16から112までの範囲で生成され、Y=48で最も生成量が多くなった
- この変更で深層岩銅鉱石が自然生成されるようになった
- 洞窟の壁面や床、天井などで露出していないダイヤモンド(埋もれているダイヤモンド)の生成量が増えた
- エメラルド鉱石が生成される最低高度がY=32からY=-16まで大幅に下がった
- この変更で深層岩エメラルド鉱石が自然生成されるようになった
- 金鉱石がY=-48以降でも生成されるようになった
- 鉄鉱石が生成される最大高度が大幅に変更になり、生成塊量が増えた
ダンジョン
ダンジョンの生成量が増えました。
特にY=0以下で生成量が増えたようです。
砂利
砂利がY=0以下でも生成されるよになり、生成される塊の量も増えました。
湖
ワールドの地上に生成されていた湖(池)が滞水帯が地上に露出して生成されるようにもなったため、生成されなくなりました。
マグマブロック
オーバーワールドの水中で生成されるマグマブロックの量が若干増えました。
村
従来よりも少し離散して生成されるようになりました。
岩盤
ワールドの底に生成される岩盤が、従来どのシードでも同じ位置に生成されていましたが、シード値によって生成場所が変わるようになりました。
進捗
一部バイオームの統合または削除があったことから進捗「冒険の時間」で到達に必要なバイオーム数を42から31に変更されました。
MOBのAI
ヤギ、ウーパールーパー、ホグリン、ゾグリン、ピグリン、ピグリンブルート、村人のAIが最適化されました。
バグ修正
1.18以前にリリースされたバージョンからのバグ修正
- MC-128770 – Woodland mansions still generate in dark forest hills.
- MC-132306 – Snowy grass without snow near lakes in snowy biome.
- MC-137140 – Llamas cannot spawn in shattered savanna plateau.
- MC-137956 – Lakes still generate in superflat preset “Overworld” after removing its tag.
- MC-138734 – Spawn point for seed 0, world type Buffet with Badlands Plateau biome is under surface, ⇒ player dies.
- MC-152966 – Increase villages generate in versions after 1.10.
- MC-169523 – As of 18w06a, the sand, clay and gravel blocks no longer generate around small lakes.
- MC-177016 – Some lakes in frozen biomes generate unfrozen.
- MC-190724 – Spawning in solid blocks in single biome “Badlands Plateau” world.
- MC-197688 – Mountain edge never generates.
- MC-200640 – Despite being a coastal biome, mushroom field shores don’t have a warm/unique water color.
- MC-200803 – Gravelly Mountains+/Modified Gravelly mountains placed incorrectly in the biome selection.
- MC-204117 – 1 Block water pond.
- MC-217906 – Large amounts of axolotls cause performance issues.
- MC-224494 – Regular dirt can generate naturally on the surface near pools.
- MC-225030 – Dungeons are extremely rare compared to in the past.
- MC-225506 – Grass blocks can generate naturally in underground pools.
- MC-225842 – Flowers can generate on large plants near lakes.
- MC-225858 – Seeds and flowers appear in ponds.
- MC-226437 – Water lakes generating in snowy tundra’s can sometimes contain dark spots.
- MC-227064 – Floating grass can still generate above water lakes.
- MC-229365 – Large amounts of goats cause performance issues.
- MC-231400 – Modified Badlands Plateau and Mountain Edge don’t generate and gives out invalid biome data in single biome worlds.
- MC-233661 – In some cases, sand blocks generating over lakes do not cause light updates, resulting in large dark spots.
- MC-238006 – Emerald ore and infested blocks do not generate in Snowy Mountain biomes.
1.18開発版からのバグ修正
- MC-236609 – New mountain biomes use translations strings in biome selection.
- MC-236614 – Adventuring Time advancement still accepts non generating biomes.
- MC-236617 – Mountains and gravelly mountains use their 1.17.1 biome ID name.
- MC-236632 – Banners without patterns do not render properly.
- MC-236663 – Command blocks do not display command in their UI.
- MC-236736 – No relief on treasure map or explorer maps.
- MC-236896 – Strange mini broken aquifer walls generating commonly on the surface.
- MC-237490 – The bottom parts of aquifers aren’t always surrounded by blocks which can occasionally cause them to spill into caves in ways that appear bizarre.
- MC-237666 – Unused biomes still present in game files.
21w39aからのバグ修正
- MC-237925 – Opening world from 1.12.2 (or older) in latest snapshot regenerates random chunks.
- MC-237933 – Sweet Berries generate much too often.
- MC-237950 – Cave vines can generate without tip because
prioritize_tip
option is negated. - MC-237951 – Cave vines can generate into water.
- MC-237962 – Entities bob their head up and down when targeting towards the player.
- MC-238104 – Blue orchid generation has decreased.
- MC-238265 – version.json contains internal revision ID instead of game version ID.